Kota Kinabalu
Kota Kinabalu
Sandakan
Tawau
Lahad Datu
Keningau
Putatan
Semporna
Kudat
Papar
Ranau
Beaufort
Kota Belud

Sayang Sabah - Berita Negeri Kita

Wanita lahir ‘bayi gergasi’ 5.9kg

PERBEZAAN anak Breanna (kanan) dengan bayi normal.
PERBEZAAN anak Breanna (kanan) dengan bayi normal.

Perth: Seorang ibu di sini terkejut selepas melahirkan ‘bayi gergasi’ seberat hampir 6 kilogram, sekali gus menjadi antara bayi terberat pernah dilahirkan di Australia.

Breanna Sykes selamat melahirkan bayi lelaki seberat 5.9 kilogram melalui pembedahan di Kampus Kesihatan Joondalup di sini, pada petang Sabtu lalu.

Breanna berkata, pada mulanya doktor berusaha membantunya melahirkan bayi itu secara normal tetapi gagal selepas mendapati anaknya itu terlalu besar.

Katanya, doktor sebelum ini menjangkakan bayinya hanya seberat empat kilogram tetapi tidak menyangka anaknya itu membesar sehingga hampir enam kilogram.

Berat purata bayi dilahirkan di Australia adalah tiga kilogram.

“Selepas beberapa jam berusaha melahirkan anak saya secara normal, doktor akhirnya mengambil keputusan untuk membuat pembedahan selepas mendapati bayi ini terlalu besar.

“Doktor bimbang tulang pelvis saya mungkin akan patah jika saya melahirkan bayi ini secara normal,” katanya.

Ujarnya, selepas pembedahan dia terkejut apabila mendapati bayinya itu sangat besar.

“Doktor juga terkejut kerana dia tidak pernah menyambut bayi sebesar itu sepanjang 15 tahun dia bertugas sebagai doktor,” jelasnya.

Menurutnya, anak sulungnya itu dalam keadaan sihat dan doktor memberitahu keadaan bayinya yang besar adalah berpunca daripada faktor genetik. – Agensi/HMetro

Komen


Berita Berkaitan