Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

12,499

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

(VIDEO) Anak kambing bermata satu

9:13am 19/05/2017 Pak Roshan 337 views Global

SEEKOR anak kambing yang dilahirkan dengan bermata satu di tengah-tengah mukanya, satu telinga di Assam, India, diramalkan tidak dapat hidup lama.

Anak kambing bermata satu yang besar itu lahir di sebuah perkampungan pada 10 Mei lalu. Doktor haiwan menjangka hayatnya hanya beberapa hari namun anak kambing itu masih hidup sampai sekarang.

Keadaan anak kambing itu digelar ‘cyclopia’, terjadi ketika dalam rahim ibunya apabila bahagian kiri dan kanan otaknya tidak berpisah pada awal kehamilan seperti sewajarnya, menyebabkan hanya berlaku satu pembentukan menyebabkan hanya satu mata terbentuk.

Menurut animals.barcroft.tv, ia juga tidak mempunyai kelopak mata dan batang hidung manakala bibirnya terlalu kecil, tanpa gigi menyebabkan lidahnya terjulur keluar.

Keadaan yang sama pernah berlaku membabitkan haiwan lain, termasuk kuda, babi, lembu, kucing dan ikan jerung.

 Sejak berita anak kambing itu tersebar, kampung berkenaan dikunjungi ramai orang bagi melihat sendiri keganjilannya, malah ada penduduk yang kini menganggapnya suci.

Pemilik kambing itu, Mukhuri Das, berkata dia terkejut melihat keadaan anak kambing itu selepas dilahirkan.

“Saya meminta doktor haiwan memeriksa keadaan anak kambing itu dan mereka beritahu ia akan mati dalam masa beberapa hari namun anak kambing itu masih hidup.

“Ia bagaikan sesuatu yang ajaib dan kini ramai orang datang ke kampung kami untuk melihatnya,” katanya. – Agensi/HMetro

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan