Kota Kinabalu
Kota Kinabalu
Sandakan
Tawau
Lahad Datu
Keningau
Putatan
Semporna
Kudat
Papar
Ranau
Beaufort
Kota Belud

Sayang Sabah - Berita Negeri Kita

Trump gelar Hillary syaitan

TRUMP
TRUMP

Pennsylvania: Donald Trump semalam menggelar pencabarnya dari calon Demokrat, Hillary Clinton, ‘syaitan.’

Bercakap di satu kempennya di Mechanicsburg, calon Republikan itu menyelar Bernie Sanders kerana mengaku kalah dalam saingan untuk menjadi calon Demokrat dan keputusannya untuk menyokong Hillary.

“Dia (Sanders) membuat perjanjian dengan syaitan. Syaitan itu ialah Hillary,” katanya.

Ini bukan kali pertama dia mengeluarkan kata-kata menghina terhadap pencabarnya itu.

Jumaat lalu, ketika berkempen di Colorado, hartawan hartanah itu berkata: “Bernie Sanders amat menghampakan. Dia menjual dirinya kepada syaitan.”

Trump bagaimanapun tidak merujuk Hillary sebagai syaitan ketika itu.

Sementara itu, ketika berkempen di Columbus, Ohio, Trump berkata, dia bimbang penipuan akan berlaku dalam pilihan raya presiden 8 November depan.

Kenyataan itu amat mengejutkan kerana belum ada calon pilihan raya dalam sejarah moden Amerika Syarikat sebelum ini membuat kenyatan seperti itu.

Dakwaan luar biasa Trump yang tidak disokong dengan sebarang bukti, dilihat mengancam pilihan raya yang selama ini aman dan mencabar proses demokratik yang adil.

“Saya bimbang akan berlaku penipuan dalam pilihan raya. Saya perlu berterus terang di sini. Semakin banyak saya dengar mengenai pilihan raya ini tidak akan berlangsung secara adil,” kata Trump tanpa menjelaskan lebih lanjut.

Jutawan itu memang terkenal dengan teori konspirasi, termasuk mendakwa Presiden Barack Obama tidak dilahirkan di Amerika Syarikat. – Agensi/HMetro

Komen


Berita Berkaitan