Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,642

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Tips Menghindari Maksiat oleh Ibnu Jauzi

1:11pm 01/09/2016 Zakir Sayang Sabah 233 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Syaitan akan mengerahkan seluruh kemampuannya untuk menggoda kaum Muslimin. Syaitan tidak akan pernah berhenti sampai setiap Muslim tergelincir melakukan kekeliruan dan bergelumang dalam dosa. Syaitan dan bala tentaranya memilki misi mencari sebanyak-banyaknya pengikut untuk dijerumuskan ke dalam seksa neraka yang menyala.

Maka kita harus waspada. Tidak boleh lalai. Kerana satu kelalaian sekecil apa pun akan dimanfaatkan dengan sangat baik hingga syaitan merasuk ke dalam diri lantas melancarkan godaannya.

Untuk mempertahankan diri agar terpelihara dari godaan syaitan, terdapat banyak tips yang boleh digunapakai oleh kaum Muslimin. Pertamanya dari Al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Dari dua khazanah agung ini, tersimpan seribu satu tips untuk menghindari dari godaan syaitan.

Lanjutan daripada itu, sebab jauhnya jarak antara kita dengan Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam, tips dari ulama juga harus senantiasa diperhatikan. Merekalah para pewaris Nabi dan pembawa risalah kebenaran yang sejati.

Imam Ibnul Jauzi pernah memberikan wasiat kepada kaum Muslimin agar mampu menghindari maksiat dan berbagai jenis godaan syaitan. Beliau menyebutkan dalam Shaid al-Khatir, “Untuk berhadapan dengan masalah ini, aku meminta kalian membayangkan saat-saat menjelang kematian dan pahitnya penyesalan atas keterlanjuran semasa hidup.”

Tatkala kita berhasil menghadirkan bayangan kematian di dalam diri, maka sekuat apa pun godaan untuk kita bermaksiat, godaan itu akan sirna seketika. Tiada yang berdaya di hadapan maut. Apa masih mahu bermaksiat saat nyawa ditarik keluar dari ubun-ubun?

Ketika itu, “Manisnya berbagai macam keseronokan telah berubah menjadi bau yang teramat pahit hingga yang tersisa hanya pahitnya kesedihan dan ketakutan akan kematian.”

Inilah sajian khas para perawat hati. Mereka diberi kelebihan oleh Allah Ta’ala untuk mengetahui penyakit hati secara terperinci sehingga mampu memberikan ubatnya secara tepat. Dan inilah yang seharusnya diketahui oleh seluruh kaum Muslimin, lantaran bisikan untuk bermaksiat senantiasa dilancarkan oleh syatan yang terlaknat.

Berpikirlah tentang akibat buruknya. Bayangkan ketika kita terbujur kaku tanpa nyawa. Tiada nafas. Tak ada gerak.

Tatkala bayangan kematian berhasil dihadirkan, keinginan untuk berbuat dosa akan sirna seketika. Cubalah.

(Sumber: QuranicGen.com)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan