Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,823

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Subhanallah, Membaca Quran Membuat Kesihatan Anda Lebih Baik

8:07pm 10/01/2016 Zakir Sayang Sabah 73 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

UMAT muslim memiliki petunjuk dan pedoman untuk menjalankan kehidupannya. Ada dua peninggalan Rasulullah SAW yang tidak boleh terlepas dari jiwa umat Muslim, iaitu Al-Quran dan as-Sunnah. Dari kedua itu tentu yang menjadi rujukan pertama ialah Al-Quranul Karim. Sebab, Al-Quran langsung berasal dari Allah SWT.

Sebagai umat Muslim membaca Al-Quran sudah menjadi kewajipan. Sebab, di dalam Al-Quran terdapat petunjuk ke jalan kebenaran, dan kita tidak akan mengetahuinya jika tidak membacanya. Tahukah Anda, membaca Al-Quran selain bernilai pahala, juga mengandung kesihatan yang baik bagi diri kita.

Banyak penelitian yang sudah dilakukan untuk membuktikannya. Berdasarkan penelitian yang dilakukan, membaca Al-Quran dapat menurunkan tingkat kesedihan dan menghindarkan depresi serta memberikan ketenangan jiwa.

Selain itu, membaca Al-Quran dengan cara yang benar (tartil), ternyata memberikan pengaruh yang signifikan terhadap fungsi paru-paru dan tekanan darah. Membaca Al-Quran mempunyai aturan tersendiri (ilmu tajwid) yang melibatkan pengaturan pernafasan sehingga berpotensi untuk meningkatkan nilai fungsi paru dan mencegah peningkatan tekanan darah arteri (MAP/ Mean Arterial Pressure).

Manfaat penting lain dalam bidang kesihatan dengan membaca Al-Quran iaitu memberikan dampak bagi pembacanya menjadi sihat mental. Sihat mental ini dilihat dari beberapa aspek iaitu aspek simptomatis (keluhan kecemasan dan gejalanya), aspek penyesuaian diri, aspek pengembangan diri (disiplin, bertanggung jawab, optimis, realistis, kreatif) dan aspek religius.

Ternyata orang yang sering membaca Al-Quran memberikan pengaruh yang sangat besar untuk kesemua aspek tersebut. Terhadap masalah kejiwaan lainnya, ternyata Al-Quran memberikan pengaruh terhadap kecerdasan emosi seseorang, sehingga semakin banyak membaca Al-Quran maka akan meningkatkan kecerdasan otak pula dan dampaknya secara luas mampu terlihat dari prestasi yang diraih oleh orang yang mengamalkannya.

Tidak hanya yang membaca saja yang bakal mendapat manfaat, bagi orang di sekitarnya yang ikut mendengarkan pun terkena imbas positifnya. Bahkan terbukti, jika seseorang yang hanya mendengarkan bacaan Al-Quran mampu mendapatkan ketenangan batin dan jiwanya. Tentu, ketenangan batin dan jiwa ini mempunyai dampak yang sangat luas terhadap kesihatan jiwa seseorang.

Jadi, tunggu apalagi, jom kita perbanyakkan luangkan waktu untuk membaca Al-Quran!

Referensi: Tau Gak Sih Islam Itu Sehat?/Karya: Dr. Faza Khilwan Amna, MMR dan Dr. Hendri Okarisman/Penerbit: Aqwamedika

(Sumber: Islampos.com, di sunting oleh Zikri Zainudin)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan