Kota Kinabalu
Kota Kinabalu
Sandakan
Tawau
Lahad Datu
Keningau
Putatan
Semporna
Kudat
Papar
Ranau
Beaufort
Kota Belud

Sayang Sabah - Berita Negeri Kita

Rumah warga emas hampir roboh

Rumah Michael
Rumah Michael

PAPAR: Seorang petani tua merayu  bantuan rumah baru dari pihak yang berkuasa sebagai menganti pondok  usang nya yang hampir roboh,

Michael Simpalan, 73, berkata,  keadaan rumahnya yang terletak di Kg Marahang, tidak lagi selamat untuk didiami sebab semua struktur nya longgar dan keadaan nya diburukkan lagi oleh gempa bumi baru-baru ini.

“Sebenarnya saya pernah memohon bantuan skim rumah miskin tegar untuk menggantikan rumah usang saya  lapan tahun yang lalu. Saya  pergi berjumpa ketua pembangunan rakyat di Sabindo, Lok Kawi beberapa kali dan setiap kali dia akan memberitahu saya ‘jangan susah’ tetapi sehingga hari ini saya masih menunggu susulan dari pihak mereka, “kata penoreh getah itu.

Selain daripada itu, beliau berkata, beberapa tahun yang lalu pegawai komponen parti Barisan Nasional datang melawat dan menilai keadaan rumah usang beliau, tetapi selepas itu mereka tidak pernah kembali.

“Saya tinggal bersama-sama dengan isteri saya dirumah ini selama lebih dari 40 tahun dan kini rumah ini condong ke tepi dan saya takut ia boleh runtuh tidak lama lagi. Struktur rumah tidak stabil dan hanya disokong oleh papan nipis yang panjang dan diikat ke pokok dengan hos; untuk mengelakkan daripada ia runtuh ke tanah, “Michael, yang tidak mempunyai kekuatan serta cara untuk membaiki rumahnya, berkata.-Sayangsabah.

Komen


Berita Berkaitan