Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,725

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Puja mayat ibu

8:58am 23/06/2016 Pak Roshan 561 views Global
SUPRIYANTO

SUPRIYANTO

Temanggung (Indonesia): Seorang lelaki menggali kubur ibunya dan membawa mayat itu pulang ke rumah dengan harapan wanita berkenaan hidup semula.

Lebih mengejutkan lagi, Supriyanto, 40, menggali kubur ibunya yang sudah lebih sebulan meninggal dunia dan tindakannya cuma disedari kira-kira sebulan selepas itu.

Seorang penduduk di Dusun Ngrancang di Desa Bojonegoro berkata, ibu Supriyanto yang dikenali sebagai Parimah meninggal dunia pada 14 April lalu akibat sakit.

Katanya, pada 24 Mei lalu, Supriyanto bersama seorang rakannya menggali semula kubur Parimah dan membawa mayat wanita itu pulang ke rumah.

Bagaimanapun, tindakan lelaki itu hanya disedari penduduk kampung kelmarin yang curiga dengan bau busuk di rumahnya sebelum melaporkan kepada polis.

“Polis yang membuat pemeriksaan di rumah lelaki itu terkejut apabila menemui mayat wanita itu yang masih berkain kafan diletakkan di atas katil di sebuah bilik.

“Lelaki itu berkata, sepanjang sebulan mayat berkenaan berada di rumah, dia membuat pelbagai upacara pemujaan supaya ibunya hidup semula,” katanya.

Ujarnya, Supriyanto turut meletakkan banyak minyak wangi pada mayat ibunya yang sudah reput bagi menutup bau busuk.

Sementara itu, jurucakap polis Temanggung, Suharto memberitahu, pihaknya menahan Supriyanto untuk soal siasat.

“Lelaki ini dihantar ke hospital untuk pemeriksaan psikologi dan kami sedang menyiasat motif dia menyimpan mayat ibunya,” katanya.

Ujarnya, jenazah wanita itu diserahkan kepada ketua kampung untuk dikebumikan semula. – Agensi/HMetro

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan