Kota Kinabalu
Kota Kinabalu
Sandakan
Tawau
Lahad Datu
Keningau
Putatan
Semporna
Kudat
Papar
Ranau
Beaufort
Kota Belud

Sayang Sabah - Berita Negeri Kita

Polis Dihukum Tekan Tubi 50 Kali Sebab Pakai 3 Cincin Akik

cincin

kal tuah dan pelbagai alasan.

Seperti guru disiplin sekolah yang tegas, Iskandar bagaimanapun tidak pula mengarahkan mereka menanggalkan cincin tersebut sebaliknya, menghukum anggota terbabit melakukan tekan tubi sebanyak 50 kali sebagai pengajaran kepada yang lain.

“Saya boleh maaf dan bertolak ansur jika satu atau dua batu akik kerana itu mungkin adat resam, tetapi jika tiga cincin, itu keterlaluan. Mujur tidak ada penyitaan yang dilakukan susulan pemakaian batu akik oleh anggota polis tempatan,” ujar Iskandar.

Menurut beliau, pihak pengurusan polis buat masa ini lebih memberi nasihat dan menyarankan anggota terlibat hanya mengenakan paling banyak pun dua cincin batu akik di jari tangan dalam satu masa atas faktor budaya masyarakat tempatan.

“Peraturan standard ini agar tidak terlihat terlalu menyakitkan mata sahaja. Apabila menggunakan batu akik yang amat banyak, ia tidak sesuai dengan imej pakaian seragam yang sepatutnya berdisiplin dan bukan menunjuk-nunjuk,” jelas Iskandar.

Tindakan pemeriksaan secara mengejut akan terus dilakukan secara rutin untuk memeriksa penampilan setiap anggota polis dan beliau secara jenaka berkata: “Polis bukan artis yang bebas berjanggut lebat dan kukunya panjang.” – Agensi

Komen


Berita Berkaitan