Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,650

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Perjalanan Menuju Tuhan – Pengkhianatan Dalam Bertaubat

11:54am 12/10/2016 Zakir Sayang Sabah 150 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Biasa kedengaran orang berkata: “Alah, Allah kan Maha Pengampun?” atau “Lepas buat dosa ni, aku taubatlah.”

Mereka mempersoalkan bahawa, sekiranya Allah SWT itu Maha Luas AmpunanNya, maka apalah sangat dosa yang bakal mereka lakukan. Tidakkah Allah itu Maha Pengampun, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada hamba-hambaNya? Maka mengapa perlu takut berbuat dosa? Nanti kita bertaubatlah. Demikian logik mereka.

Dan tidak sedikit yang terpengaruh. Kerana itu masyhur kita mendengar orang muda beralasan – nanti bila sudah tua aku beribadah lah, atau nanti bila dah dewasa aku tinggalkanlah perbuatan ini, atau nanti bila sampai Ramadhan aku bertaubatlah. Macam-macam.

Semuanya menunjukkan sikap memandang entang dan remeh terhadap keingkaran yang dilakukan, dan sambil lewa terhadap peluang keampunan yang Allah SWT buka luas kepadanya.

Pada saya, sikap sebegini ialah satu pengkhianatan di dalam bertaubat.

 

Salah Faham Terhadap Keluasan Ampunan Allah SWT

Rakan-rakan yang saya muliakan, Allah SWT itu memang Maha Pengampun. Ruang pengampunanNya juga sangat luas. Bahkan, jika kita perhatikan, Allah SWT sangat banyak memberikan peluang kepada kita untuk kembali taat kepadaNya.

Tetapi sekiranya kita mengenali Allah SWT dengan lebih mendalam, kita tahu bahawa Allah SWT itu bukan sahaja Maha Pengampun, Maha Pengasih, Maha Penyayang. Tetapi Allah SWT itu juga antara namanya ialah Al-Qabid(Yang Maha Menyempitkan), Al-Khafid(Yang Maha Merendahkan), Al-Mudzil(Yang Maha Memberikan Kehinaan), Al-Muntaqim(Yang Maha Menyeksa) dan Al-Dar(Yang Maha Memberikan Derita).

Keampunan Allah SWT itu luas, melebihi kemarahanNya, tetapi janganlah kita lupa bahawa Allah SWT itu boleh murka dan menurunkan azab serta memberikan seksa.

Di dalam Al-Quran, Allah SWT telah berkongsi kepada kita akan kisah-kisah penderhaka, seperti Firaun, Haman, Qarun, Namrud, Kaum Nabi Nuh, Kaum Nabi Lut, Kaum Nabi Salleh dan banyak lagi, yang telah Allah SWT murka terhadap mereka, dan menurunkan azab seksa yang dasyat terhadap mereka.

KeampunanNya luas, sangat luas, tetapi sekiranya keampunanNya yang sangat luas itu tidak kita manfaatkan, maka akan tibalah masanya Allah SWT murka dan memberikan balasan atas dosa dan keingkaran kita.

Maka jangan salah faham. Keluasan ampunan Allah SWT itu adalah tanda kasih sayang Dia kepada manusia. Dia memahami manusia ini lemah, akan terjatuh, maka Dia memberikan peluang yang banyak lagi besar.

Contoh mudah, kepada Firaun, Allah SWT hantarkan Nabi Musa. Selain dakwah Nabi Musa, Allah SWT tunjukkan juga kehebatanNya melalui mukjizat yang diberikanNya kepada Nabi Musa, dan beberapa bencana kecil yang berlaku di Mesir untuk membuka mata Firaun. Belum kita kira, yang Firaun itu hidup bertahun-tahun lamanya, tidak pula disambar petir atau dimatikan semasa tidurnya. Tanda Allah SWT memberikan peluang yang sangat banyak, untuk Firaun bertaubat dan berubah.

Namun semua diabaikan oleh Firaun. Maka berakhirlah hayatnya lemas di dalam Laut Merah semasa mengejar Nabi Musa dan kaumnya, dan terseksalah juga dia di akhirat sana kerana mati di dalam kekufuran.

Begitulah juga apabila kita renungi Kaum Nuh. Mereka telah tersesat menyembah berhala. Allah tidak terus mengazab mereka. Allah menghantarkan kepada mereka orang yang tidak asing buat mereka, Nuh AS, dari kalangan mereka sendiri. Dan dakwah Nabi Nuh AS adalah antara dakwah terpanjang di antara para Nabi, kerana ianya berjalan selama 950 tahun. Namun terlalu sedikit yang akhirnya mahu beriman.

Mereka mengabaikan semua peluang yang Allah SWT telah bentangkan kepada mereka. Maka apabila sampai masanya, berakhirlah mereka diazab dengan bah besar, yang menenggelamkan semua hatta gunung ganang. Di akhirat pula terseksa di neraka kerana matinya mereka di dalam kekufuran.

Kita melihat pula kepada Rasulullah SAW, dan bagaimana baginda berhadapan dengan karakter-karakter seperti Abu Lahab dan Abu Jahal. Yang mana kedua-duanya itu hidup di dalam kekufuran dan kejahilan. Penuh dengan maksiat dan keingkaran. Tetapi Allah SWT hantarkan Rasulullah SAW kepada mereka. Bahkan memberikan mereka banyak peluang dan situasi untuk berubah.

Mereka mengabaikannya. Bahkan mencabar. Bahkan memerangi Rasulullah SAW. Maka apabila tiba masanya, Abu Lahab diazab dengan penyakit dan mati kegeringan, manakala Abu Jahal pula tewas di medan perang, ditumbangkan oleh kanak-kanak.

 

Sambil Lewa Terhadap Peluang Yang Diberikan

Rakan-rakan yang saya muliakan. Saya ulang, dan akan sentiasa saya ulang, sesungguhnya Allah SWT itu Maha Pengampun. Maha Pengasih. Maha Penyayang. Saya mengajak diri saya dan rakan-rakan untuk sejenak memerhatikan peluang-peluang yang bertaburan sepanjang perjalanan hidup kita.

Setiap malam kita tidur, dan alhamdulillah kita bangun keesokan harinya. Allah SWT masih sudi memberikan kepada kita hari yang baru, walaupun semalamnya kita belum bertaubat atas dosa-dosa yang kita lakukan, walaupun kita belum berubah.

Kadangkala, tanpa kita cari pun, nasihat dan pesanan sampai kepada kita. Melalui rakan, melalui televisyen, melalui radio, melalui internet, melalui buku dan sebagainya. Adakalanya dalam bentuk peristiwa-peristiwa, mungkin dalam bentuk ujian-ujian. Semuanya mengetuk jiwa kita untuk kembali kepada Allah SWT. Pasti ada momen-momen tersebut bukan?

Walaupun kita belum berubah, Allah SWT masih sudi membiarkan kita menggunakan nikmat pancaindera, memberikan kita rezeki, memberikan kita kehidupan. Semua ini adalah peluang sebenarnya.

Tinggalnya, bagaimana pula sikap kita?

Apa yang telah kita lakukan untuk menghargai peluang demi peluang yang Allah SWT telah berikan sepanjang kehidupan kita?

Fikirkan lagi, berapa umur kita sekarang? Contohnya saya, ketika saya mengarang buku ini, umur saya 27 tahun. Saya telah hidup selama 27 tahun, bukan jangka masa yang sebentar. Setahun ada 365 hari. Saya telah hidup selama 9,855 hari lebih kurang. Jika kita fokus dan cuba detailkan segala nikmat dan kasih sayang yang Allah SWT telah curahkan kepada kita, sepanjang 9,885 hari itu, dan termasuk juga kita di dalam rahim Ibu, apakah dapat kita hitung?

Pastinya tidak mampu. Namun perhatikan firman Allah SWT berikut:

“Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Surah An-Nahl ayat 18.

Di dalam Tafsir Jalalain, apabila membahaskan maksud ayat ini, disebut: “Jika kalian tidak mampu menghitungnya, lebih-lebih untuk mensyukuri semuanya. Namun kekurangan dan kedurhakaan kalian masih Allah maafkan (bagi yang mau bertaubat), Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Di dalam kitab tafsirnya, Ibnu Kathir menjelaskan: “Allah benar-benar memaafkan kalian. Jika kalian dituntut unutk mensyukuri semua nikmat yang Allah beri, tentu kalian tidak mampu mensyukurinya. Jika kalian diperintah untuk mensyukuri seluruh nikmat tersebut, tentu kalian tidak mampu dan bahkan enggan untuk bersyukur. Jika Allah mau menyiksa, tentu boleh sahaja dan itu bukan tanda Allah itu zalim. Akan tetapi, Allah masih mengampuni dan mengasihi kalian. Allah mengampuni kesalahan yang banyak lagi memaafkan bentuk syukur kalian yang sedikit.”

Begitu sekali. Banyak nikmatNya, tidak terhitung, dan sudah pasti tidak termampu untuk kita mensyukuri setiap satu nikmat Allah SWT kepada kita. Manakala Allah SWT pula tidak memberatkan kepada kita akan hal tersebut(yakni keperluan mensyukuri setiap satu nikmat Allah SWT berikan kepada kita, kerana takkan tercapai dek kudrat manusia).

Pun begitu Allah SWT masih menambah: “Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Bermaksud, Allah SWT bersedia mengampunkan kita sekiranya kita kembali kepadaNya, bertaubat, hendak berubah, walaupun pada diri kita ada banyak kekurangan dan kelemahan, walaupun kita tak mampu mensyukuri setiap nikmat yang Allah SWT berikan kepada kita.

Kasihnya Allah SWT.

Rakan-rakan, maka mengapa kita bersambil lewa?

Mengapa kita mesti bersikap biadap kepada Allah SWT, dengan memandang enteng keluasan ampunanNya ini? Dan menggunakan pula keluasan ampunanNya sebagai alasan untuk terus menerus menderhakaiNya?

“Ala, Allah kan Maha Pengampun!” Bukankah itu sikap yang biadap dan kurang ajar?

Allah SWT sudah cukup baik memberikan kepada kita segala nikmat, ditambah pula dengan peluang untuk bertaubat yang sangat terbuka luas, tetapi kita pula mencampakkan semua nikmat tersebut jauh, tidak memanfaatkannya, tidak menghargainya.

Kita melewat-lewatkan taubat kita, kita sengaja melengah-lengahkan langkahan kita untuk memohon keampunan. Kita sengaja menjauhkan diri kita daripada kebaikan-kebaikan, dan menyibukkan diri kita kepada kejahatan-kejahatan.

Rakan-rakan yang saya muliakan, mengapa?

Sampai bila?

Tidakkah hati dan jiwa kita terbuka apabila merenung kembali betapa banyaknya nikmat dan peluang yang telah Allah SWT berikan kepada kita?

 

Sambar Peluang Dengan Segera, Hargai Apa Yang Telah Ditawarkan olehNya

Rakan-rakan yang saya muliakan, Allah SWT berfirman:

“Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik – derhaka.” Surah Al-Hadid ayat 16.

Sama-samalah kita renung kembali diri kita. Berapa serius sebenarnya kita hendak berubah. Bila kita hendak berubah? Sampai bila kita masih hendak bergelumang dengan dosa dan keingkaran terhadap Allah SWT?

Jika kita telah berusaha untuk berubah dan tersungkur, bila kita mahu bangkit kembali? Sampai bila mahu berputus asa dan rasa diri tidak punya harapan lagi?

Rakan-rakan, masa berjalan, dan ia tidak akan kembali. Kehidupan kita ada limitnya, dan usia kita ada pengakhirannya. Sekarang adalah masannya untuk kita berubah. Sekarang adalah masanya untuk kita bangkit.

Dibangkitkan pada hari yang baru, itulah dia hari yang perlu kita sambar. Hari baru tanda Allah SWT masih sudi menyambung kehidupan kita, tanda Allah SWT masih sudi hendak mengampunkan kita, tanda Allah SWT masih memberikan kita peluang untuk beramal dan menambah kebaikan-kebaikan, tanda Allah SWT masih memberikan kita peluang untuk membuang keburukan-keburukan.

Maka tunggu apa lagi?

Atau kita akan bazirkannya lagi?

Jangan teman-teman.

Jangan.

Jangan kita tangguh-tangguh, kerana risau keluasan ampunan Allah SWT itu, akan terkatup apabila maut datang menyergah, dan sesungguhnya kita tidak sesekali tahu bila Malaikat Maut mahu datang kepada kita untuk melunaskan tanggungjawabnya.

Muhasabah.

(Sumber: LangitIlahi.com, oleh Hilal Asyraf)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan