Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,728

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Pelik, 7 Ekor Ikan Paus Mati Terperangkap Di Hutan Mangrove

12:28pm 16/06/2016 Pak Roshan 613 views Global

097847500_1466040631-IMG-20160615-WA087

SURABAYA – Sebanyak 29 ikan paus terdampar di pesisiran pantai Desa Randupitu, Jawa Timur, Indonesia. Kumpulan paus itu terdiri daripada 23 ekor paus besarnya berukuran panjangnya lingkungan 4 meter dan enam ekor paus berukuran kecil panjangnya lingkungan 2 meter. Dari jumlah tersebut sudah ada 5 hingga 7 ekor paus yang telah mati kerana terperangkap di tengah-tengah hutan bakau.

“Saya mendapat laporan dari warga sekitar bahawa pada pukul 2.30 petang, ada berpuluh-puluh ekor paus yang terdampar di tepi pantai,” kata Kepala Desa Randupitu, Jawa Timur.

Samemo berkata pada masa ini para pegawai perikanan dan lautan, BKSDA serta forum pimpinan daerah sudah berada di Kuala Lumpur untuk membantu proses menyelamatkan berpuluh-puluh ekor paus tersebut. “Semuanya sudah datang ke sini, hanya perlu membawa berpuluh-puluh ekor paus itu ke tengah laut,” kata Samemo.

Samemo menegaskan bahawa dalam proses menyelamat, ada beberapa ekor paus yang belum berjaya diselamatkan. Paus tersebut mati kerana tersangkut akar pokok bakau. “Tadi saya hitung ada kira-kira 5 hingga 7 ekor paus yang mati di tengah-tengah hutan bakau,” kata Samemo.

Saat ditanya mengenai fenomena paus terdampar di Kuala Lumpur, Samemo menyatakan bahawa kejadian itu sudah biasa bagi penduduk Pantai Persisir. Namun, peristiwa kelmarin baru pertama kali terjadi di Kuala Lumpur. “Hari ini banyak ikan paus yang terdampar, ini baru pertama kali di sini,” kata Samemo. -MYNEWSHUB.CC

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan