Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,653

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Nikmat Syurga Untuk Wanita Solehah

7:25pm 16/03/2016 Zakir Sayang Sabah 64 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Jika Lelaki Soleh Mendapat Bidadari Di Syurga, Maka Wanita Solehah Mendapat Apa di Syurga?

Kita sering mendengar tentang lelaki mendapat bidadari di syurga, lalu wanita dapat apa?

Setiap manusia tentu mempunyai harapan terbaik tentang nantinya setelah ia mati, iaitu menginginkan tempat yang paling indah, mendapat kebahagiaan kekal dan kenikmatan yang tidak ada habisnya.

Tentu manusia boleh berharap dan bertujuan seperti itu kerana memang syurga Allah SWT sangat indah dan itulah alasan mengapa manusia dalam hidupnya mengamalkan perbuatan baik dan beribadah dengan taat agar boleh mencapai syurga nantinya di hari akhirat.

Lalu, kalau bidadari syurga adalah apa yang akan di perolehi oleh lelaki, yang menjadi pertanyaan adakah wanita akan mendapat juga kenikmatan tersebut?

Penyiksaan api neraka tentu menjadi hal yang dijauhi oleh manusia manapun kerana mereka tidak akan mahu terjerumus ke tempat itu, tapi memang disayangkan kerana kebanyakan manusia hanya ingin masuk syurga dan berangan-angan tanpa benar-benar menjalankan ibadah dengan baik.

Beramal soleh pun tidak, dan malah menempuh jalan yang tidak sesuai dengan perintah Allah SWT sehingga pada akhirnya tujuan akhir adalah neraka.

Syurga bukan untuk orang-orang sembarangan, syurga adalah ganjaran bagi hamba-hamba Allah yang selama hidupnya beriman dan bertakwa di mana larangan Allah dijauhi dan segala perintah-Nya dipatuhi.

Perihal lelaki dapat bidadari di syurga dan apa yang akan di perolehi oleh wanita solehah?

Ramai sekali yang menanyakannya. Ketika seorang muslim yang beriman dan hidup benar di dunia, saat meninggal ia pun boleh masuk syurga yang berhiaskan sungai-sungai, beraneka ragam buah-buahan yang disukai, manusia, kebun yang cantik, istana yang terbuat dari emas dan mutiara menujukkan kemegahannya yang di mana di dalamnya ada permadani, bantal dan tempat tidur yang dari permata dan emas.

Alam syurgalah yang paling indah dan tidak ada tempat yang dapat menandinginya.

Terdapat banyak ayat-ayat al-Quran di jelaskan oleh Allah SWT bahawa di dalam syurga bakal ada bidadari-bidadari cantik yang menjadi isteri para kaum Adam Lelaki mendapatkan bidadari di ciptakan oleh Allah SWT secara langsung tidak pernah di sentuh oeh manusia dan jin.

Mereka adalah yang dimuliakan dan di dalam syurga ada banyak kenikmatan yang boleh dinikmati di atas tahta kebesaran dan kepada mereka bakal diedarkan gelas yang sudah diisi khamar dari sungai yang mengalir. Warna khamar adalah putih dan rasanya sedap.

Di sisi mereka akan ada bidadari-bidadari yang memiliki mata jelita seolah mereka merupakan telur burung unta yang dengan baik tersimpan.

Disebutkan oleh Allah SWT bahawa nanti di syurga akan ada bidadari bermata jeli dengan rupa cantik sebagai ganjaran bagi orang-orang yang beriman supaya anak-anak Adam boleh dengan semangat beribadah kepada Allah dan hidup makin soleh di dunia meski penuh dugaan dan ujian.

Para wanita mendapatkan apa di syurga kelak?

Wanita diciptakan dengan sifat pemalunya maka dengan begitu, kaum hawa tidaklah didorong oleh Allah SWT untuk beramal soleh dengan menyebutkan ganjaran yang akan membuat para wanita ini merasa malu ketika mendengar atau membacanya.

Namun, bukan bererti para wanita solehah tidak akan mendapatkan ganjaran apapun.

Bagi yang sudah berkahwin di dunia tapi si suami masuk neraka, atau wanita solehah yang tidak berkahwin maka kelak di syurga mereka akan mendapat pasangan laki-laki romantis, tampan dan perkasa , di pertemukan dengan lelaki bujang ahli syurga atau lelaki soleh ahli syurga yang mana isterinya ahli neraka.

Secantik-cantiknya bidadari di syurga, tetaplah lebih cantik para wanita solehah yang selama di dunia hidup dengan amal soleh, melakukan ketaatan dan ibadah yang dilakukan selama masih hidup di dunia.

Jadi, lelaki mendapat bidadari di syurga, lalu wanita solehah akan di pertemukan dengan lelaki ahli syurga yang belum berkahwin atau lelaki ahli syurga yang masuk syurga tanpa isterinya kerana isterinya masuk neraka. Wallahu a’lam.

(Sumber: Tazkirah.net, oleh Abu Basyer)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan