Kota Kinabalu
Kota Kinabalu
Sandakan
Tawau
Lahad Datu
Keningau
Putatan
Semporna
Kudat
Papar
Ranau
Beaufort
Kota Belud

Sayang Sabah - Berita Negeri Kita

Maut nak sembuh

ORANG ramai membantu mengangkat seorang wanita yang pengsan ketika menyertai festival Black Nazarene di Manila kelmarin.
ORANG ramai membantu mengangkat seorang wanita yang pengsan ketika menyertai festival Black Nazarene di Manila kelmarin.

Manila: Dua maut manakala beratus-ratus lagi cedera apabila ribuan penganut agama Kristian berasak-asak untuk menyentuh patung Jesus yang dipercayai mempunyai kuasa untuk menyembuhkan penyakit, kata pihak berkuasa semalam.

Lebih sejuta pengunjung menghadiri festival Black Nazarene kelmarin untuk melihat patung berkenaan diarak di sepanjang jalan di Manila.

Pengunjung yang tidak memakai kasut dan melaungkan slogan ‘panjang umur’ berasak-asak menyentuh patung berkenaan.

Reaktor gereja Manila, Douglas Badong berkata, seorang peniaga meninggal dunia akibat serangan jantung ketika menyertai festival itu.

“Pengunjung yang terlalu ramai dan cuaca panas menyebabkan lelaki itu mengalami serangan jantung,” katanya.

Ujarnya, seorang lelaki berusia 27 tahun yang dilaporkan menderita penyakit hati juga meninggal dunia ketika berebut untuk menarik patung berkenaan.

Kira-kira 1.5 juta pengunjung hadir untuk menyaksikan patung itu diarak sejauh tujuh kilometer dari sebuah gereja di Quiapo.

Ramai percaya patung itu mempunyai kuasa penyembuhan luar biasa dan mereka yang sakit sering berusaha keras untuk menyentuhnya.

Setiausaha agung Palang Merah Filipina, Gwendolyn Pang berkata, agensi itu menempatkan sebuah hospital sementara di festival itu.

“Kami merawat lebih 1,600 pengunjung yang cedera ketika menyertai festival ini, meningkat dua kali ganda berbanding tahun lalu.

“Seramai 55 pengunjung mengalami kecederaan serius seperti patah tulang akibat dirempuh dan strok haba akibat cuaca panas,” katanya.- AFP/HMetro

Komen


Berita Berkaitan