Kota Kinabalu
Kota Kinabalu
Sandakan
Tawau
Lahad Datu
Keningau
Putatan
Semporna
Kudat
Papar
Ranau
Beaufort
Kota Belud

Sayang Sabah - Berita Negeri Kita

Lelaki Paling Gemuk Di China Berjaya Kurangkan 146kg

gemuk2

Beijing – Liang Yong pernah dinobatkan sebagai lelaki paling gemuk di China dengan memiliki berat 222.26 kilogram dan terpaksa diangkat ke hospital dengan menggunakan treler.

Namun selepas mengamalkan diet sihat dan senaman selama lima tahun, Liang berjaya mengurangkan berat sebanyak 76 kilogram dan kini beratnya adalah 146.06 kilogram.

GEMUK1

Ketika mula-mula dirawat, dia terpaksa menggunakan treler khas kerana badannya yang gemuk tidak muat untuk dimasukkan ke hospital.

“Ia merupakan satu rekod yang tidak boleh dibanggakan apabila saya dinamakan sebagai lelaki paling gemuk di China pada 2007. Kini saya berharap untuk dinobatkan sebagai lelaki yang turun berat badan paling banyak,’’ katanya.

Jelasnya, dia memilih untuk mengamalkan diet yang sihat supaya berat badannya dapat turun dengan perlahan dan dengan cara ini, ia dapat mengelakkan kulit menggeleber dan kesan kepada kesihatan akibat perubahan berat badan yang mendadak.

Jelasnya, dia dilahirkan dengan berat badan 4.9 kilogram dan sejak itu Liang terus membesar.

“Pada usia tiga tahun 25 kilogram, pada usia lapan tahun (76 kilogram) dan meningkat menjadi 177 kilogram ketika saya berumur 14 tahun.,’’ katanya.

GEMUK2

Liang kemudiannya dibawa ke hospital tempatan yang bersetuju untuk merawatnya dengan percuma bagi membolehkan pihak hospital mencatatkan kemajuan dalam data dan perubatannya.

Ini kerana, rekod perubatan itu boleh digunakan untuk merawat pesakit obes yang lain di negara itu ketika berat badan menjadi masalah yang semakin serius di China.- MYNEWSHUB.CC

Komen


Berita Berkaitan