Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,702

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Khutbah Rasulullah Sempena Ramadhan

10:02am 16/06/2016 Zakir Sayang Sabah 73 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Diriwayatkan dari Salman Al-Farisi ra, dia berkata:

Rasulullah Saw. telah memberi khutbah kepada kami pada akhir bulan Sya’ban. Kemudian beliau bersabda:

Wahai manusia! Sungguh telah dekat kepadamu bulan yang agung lagi penuh barakah. Bulan yang didalammya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan.

Bulan yang didalamnya, Allah menjadikan puasa sebagai fardhu dan bangun malam (solat tarawih) sebagai sunah. Barangsiapa yang mendekatkan diri di dalamnya dengan melakukan amalan sunah, maka (pahalanya) seperti orang yang melakukan amalan fardhu pada bulan lainnya, dan barangsiapa yang melakukan amalan fardhu didalamnya, maka (pahalanya) seperti orang yang melakukan tujuh puluh amalan fardhu pada bulan lainnya.

Inilah bulan kesabaran, dan pahala sabar adalah syurga. Inilah bulan kasih sayang. Bulan ketika rezeki seorang mukmin ditambahkan. Barangsiapa pada bulan tersebut memberi makanan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka itu menjadi ampunan bagi dosa-dosanya dan mendapat pahala yang sama tanpa sedikitpun mengurangi pahala orang itu.

Mereka (para sahabat) berkata: ‘Wahai Rasulullah! Tidak setiap kami mempunyai makanan untuk diberikan kepada orang yang berbuka puasa.’

Beliau bersabda: ‘Allah memberi pahala kepada orang yang memberi buka puasa, meskipun dengan sebutir kurma, seteguk air, atau susu.

Inilah bulan yang awalnya penuh rahmat, tengahnya penuh ampunan dan akhirnya penuh kebebasan dari api neraka.

Barangsiapa meringankan beban-beban hamba sahayanya pada bulan itu, maka Allah akan mengampuni dan membebaskannya dari api neraka.

Perbanyaklah untuk melakukan empat perkara pada bulan itu. Dua diantaranya untuk meraih keredhaan Tuhanmu dan dua perkara lainnya kamu pasti berhajat padanya.

Adapun dua perkara untuk meraih redha Allah adalah; Bersaksi bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan kamu memohon ampunan kepada-Nya. Sedangkan dua perkara yang kamu pasti berhajat padanya adalah; kamu memohon syurga pada Allah dan kamu berlindung kepada-Nya dari neraka.

Barangsiapa memberi minum orang yang berpuasa, maka Allah akan memberi minum seteguk dari telagaku, dimana ia tidak akan haus hingga masuk syurga.

(HR. Ibnu Huzaimah, al-Baihaqi, dan Ibnu Hibban)

(Sumber: QuranicGen.com)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan