Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,805

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Keutamaan Menuntut Ilmu

10:36am 09/12/2015 Zakir Sayang Sabah 21 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Menuntut ilmu merupakah sebuah aktiviti yang mutlak diperlukan setiap manusia, terutama golongan mukmin. Apabila kita perhatikan isi Al-Quran dan Al-Hadis, maka akan kita dapati banyak perintah yang mewajibkan setiap muslim lelaki mahupun perempuan untuk menuntut ilmu, antara lain :

“Menuntut ilmu adalah fardhu bagi tiap-tiap muslim, baik lelaki mahupun perempuan.” (HR. Ibnu Abdu Bari)

“Barang siapa menginginkan kebahagiaan di dunia, wajiblah ia memiliki ilmu, dan barang siapa yang ingin (selamat dan bahagia) di akhirat, wajiblah dia mengetahui ilmunya pula, dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu tentang keduanya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Bagi seorang muslim, menuntut ilmu merupakan ibadah yang sangat afdhal. Di samping akan mendapatkan penghargaan di sisi manusia, di sisi Allah pun para ahlul ‘ilmi memiliki kedudukan yang sangat mulia. Di antara keutamaan menuntut ilmu antara lain ;

1. Mendapatkan pahala yang besar di sisi Allah SWT

“Sungguh sekiranya engkau melangkahkan kaki di waktu pagi (maupun petang) kemudian mempelajari satu ayat dari kitab Allah, maka pahalanya lebih baik daripada ibadah satu tahun.” (Hadist Syarif)

2. Di angkat darjatnya disisi Allah dan disisi manusia

“Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berilmu pengetahuan diantara kamu beberapa darjat.” (QS. Al Mujadalah : 11)

3. Dapat membentengi umat daripada kesesatan para penyesat

“Sesungguhnya Allah tidak akan mencabut ilmu dari dada-dada manusia, melainkan Dia mencabutnya dengan cara mematikan para ulama. Dan di kala tidak ada lagi seorang alim pun yang hidup, manusia akan menjadikan orang-orang bodoh (dari sisi agama) sebagai pemimpin. Kemudian mereka di tanya (diminta berfatwa). Mereka (orang yang jahil tersebut) berfatwa tanpa ilmu, sehingga mereka menjadi sesat dan menyesatkan.” (HR. Bukhari)

4. Merupakah salah satu jalan utama mencapai Syurga

“Barang siapa menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah memudahkan baginya dengan ilmu itu jalan untuk masuk ke Syurga.” (HR. Muslim)

5. Sebaik-baik aktiviti.

“Sebaik-baik dari kalian adalah (orang) yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya.” (HR. Bukhari)

(Sumber: Blog Lentera Hati, oleh Raihan Alfarizy)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan