Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,648

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

Bahaya! Tidur Dengan Kipas Angin

12:11pm 11/06/2016 Pak Roshan 9555 views Tips & Kesihatan

wpid-20151112_104420

Kipas angin adalah salah satu cara alternatif untuk menggerakkan angin menjadi lebih dinamis sehingga udara tidak terlalu panas. Dahulu orang menggunakan kipas angin buatan dari bahan sederhana, tapi sekarang kipas angin telah menjadi benda modern yang dapat di gunakan setiap masa.

Beberapa orang menggunakan kipas dgn angin semasa tidur, cara ini memang menyenangkan & membuat tidur lebih lena, tetapi angin yang terus menghala ke tubuh sepanjang malam juga berbahaya bagi kesihatan yang menyebabkan kematian.

1. Tubuh kekurangan oksigen

Bahaya jika menggunakan kipas angin semasa tidur, tubuh kurang mendapat oksigen. Hal ini terutamanya diarahkan ke kipas angin dan terus ditujukan ke wajah pada ruang yang tiada udara.

2. Suhu tubuh menurun secara drastik

Tidur dengan kipas angin akan menurunkan suhu tubuh secara drastik. Jika perubahan ini terjadi secara mendadak maka tekanan darah dan sistem pernafasan akan terganggu dan mengakibatkan fungsi jantung dan paru-paru tidak berfungsi secara optimum.

3. Mengalami hipotermia dan tubuh kering

Seorang ahli saraf, Dr. Wendra Ali, mengatakan semasa seseorang berada di tempat sejuk dalam waktu yang lama maka tubuh akan mengalami kekeringan akibat udara sejuk akan menyerap air dalam tubuh. Jika terjadi terus menerus sepanjang malam maka kelembapan tubuh akan menurun sehingga menjadi hipotermia.

4. Penyakit Bell Palsy

Penyakit ini di namakan kelumpuhan pada wajah. Seseorang yang sering tidur kipas angin memiliki risiko peningkatan ketegangan pada sistem saraf disebabkan suhu sejuk yang mrnerapkan wajah akan akan terus mengakibatkan wajah menjadi tegang, sukar untuk senyum atau bercakap.

5. Menyebabkan kematian

Kematian yang mendadak dapat dialami oleh mereka yang menggunakan kipas angin sepanjang malam semasa tidur, terutama pada ruang yang sempit untuk keluar masuknya udara. Hal ini disebabkan kerana adanya peningkatan kadar CO2 dan penurunan O2 dalam ruang.

Demikian beberapa bahaya jika tidur menggunakan kipas angin. Sebaiknya jangan mengarahkan kipas secara terus ke tubuh dan jangan tidur dalam ruang yang sempit.

– MYNEWSHUB.CC

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan