Kota Kinabalu
Kota Kinabalu
Sandakan
Tawau
Lahad Datu
Keningau
Putatan
Semporna
Kudat
Papar
Ranau
Beaufort
Kota Belud

Sayang Sabah - Berita Negeri Kita

Anak gajah yang diselamatkan di Taliwas mati

 

Anak gajah itu menerima rawatan kecemasan kelmarin tetapi tidak responsif. Ianya kemudian disahkan mati. Gambar SNT/Ehsan Jabatan Hidupan Liar

KOTA KINABALU: Seekor anak gajah jantan yang baru diselamatkan minggu lalu dari Taliwas dilaporkan mati hanya sehari selepas dipindahkan ke Sanctuary Elephant Borneon (BES).

Kejadian terbaru ini merupakan kes gajah mati yang ke-empat direkodkan dalam tahun ini.

Menurut Jabatan Hidupan Liar, gajah berkenaan sepatutnya menjalani rawatan lanjut pada luka yang disebabkan oleh perangkap snare di BES.

Tetapi pemeriksaan pada hari Ahad mendapati anak gajah berkenaan berada dalam keadaan sangat lemah dan tidak lagi berupaya untuk berdiri.

“Walaupun rawatan kecemasan diusahakan selama beberapa jam gajah berkenaan tidak dapat diselamatkan dan disahkan mati sekitar jam 3 petang pada hari yang sama.

“Bedah siasat telah dijalankan dan punca kematian disebabkan oleh jangkitan kuman melalui luka yang amat dalam dipercayai dialami sejak lima minggu lalu. Jangkitan kuman menyebabkan kegagalan pelbagai organ haiwan itu,” menurut jurucakap jabatan hari ini. -SabahNewsToday

Komen


Berita Berkaitan