Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,778

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

7 Cara Ubah Diri Jadi Semakin Baik Setiap Hari

10:24pm 15/02/2016 Zakir Sayang Sabah 209 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

“Soleh adalah fitrah.”

Buku Mencari Tuhan Yang Hilang tulisan Ustaz Yusuf Mansur, adalah sebuah buku tentang kehidupan Luqman yang telah jauh daripada Allah, mula kembali semula di jalan-Nya.

Setiap kesulitan akan segera digantikan Allah dengan sebuah rahmat.

Setelah Luqman masuk penjara 2 kali kerana isu hutang, dia mula tekad dan menanam azam untuk berubah ke arah lebih baik. dalam satu topik dalam buku ini, ada dikongsikan 7 cara menilai diri.

1. Nilai semula apakah perbuatan buruk yang telah dilakukan

Nilai perbuatan buruk yang pernah kita lakukan yang mana Allah tidak suka dengan perbuatan itu. Antaranya seperti minum arak, berzina, bergantung kepada bomoh atau selain-Nya.

2. Bertaubat dengan bersungguh-sungguh

Bertaubat adalah bermaksud menyesali kesalahan yang kita lakukan, berazam tidak lakukannya lagi, serta memohon pengampunan daripada Allah. Kita berdoa kepada Allah supaya diberikan kekuatan untuk bertaubat dengan sesungguhnya.

3. Berjanji untuk melepaskan perbuatan buruk yang lalu

Kita berdialog dengan Allah di samping berikrar untuk melepaskan segala perbuatan buruk yang lalu. Ia adalah refleksi kita bertawakal kepada Allah untuk menyerahkan diri kita kepada-Nya. Doa yang boleh digunakan,

“Ya Hayyu, ya Qayyum, dengan rahmat-Mu, daku mohon pertolongan. Baikilah segala urusanku dan janganlah Kau serahkan aku kepadaku walau dalam sekelip mata.”

4. Mula beramal semula

Kembali menjadi hamba-Nya. Tunduk dan patuh kepada ajaran-Nya, seperti solat, puasa, zakat atau sedekah, berbuat baik kepada manusia, dan menghindari kemungkaran.

5. Berusaha menjadi yang terbaik dalam kalangan manusia

Menggalakkan diri membuat kebajikan terutamanya kepada mereka yang memerlukan seperti yatim piatu, fakir miskin dan sebagainya. Dengan cara ini, ia akan mengajar erti syukur kepada mereka yang kurang berkemampuan.

6. Lebih banyak bergantung dan menyerahkan diri kepada Allah

Andai sebelum ini, lebih banyak bergantung kepada manusia atau perkara lain, mulakan semula untuk meletakkan pergantungan kepada Allah. Ia adalah salah satu bentuk tawakal.

7. Berterusan berubah – tidak mampu buat banyak, buat sedikit

Untuk menjadi seseorang yang baik, akan ada banyak cabaran, bisikan nafsu dan syaitan. Oleh sebab itu, walau kita tidak mampu buat semua perkara, jangan tinggal semua. Memadai kita usahakan buat seminima mungkin.

Apabila 7 perkara di atas dilakukan dengan sebaiknya, insya-Allah kebesaran Allah akan mula nampak dalam diri kita. Azab yang seakan tidak mahu pergi dan menyelimuti kehidupan kita, akan segera digantikan Allah dengan sebuah rahmat.

(Sumber: Tazkirah.net, oleh Insyirah A)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan