Sayang Sabah Facebook

Likes
Sayang Sabah Twitter

11,749

Followers

Sayang Sabah - Portal Berita Negeri Kita

3 Tips Menyemai Semula Rasa Cinta Suami Dan Isteri

10:51am 17/11/2016 Zakir Sayang Sabah 61 views i-Muslim
Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Allah telah menciptakan kita semua berpasangan sebagaimana diciptakan olehNya Adam dan Hawa. Diterbitkan dalam hati kita akan rasa kasih-sayang dan tenteram bila bersama pasangan masing-masing.

Ingatlah saat kali pertama jatuh cinta, saat kali pertama kasih disimpul sebagai suami dan isteri, kita merasai nikmat yang diandaikan seperti syurga, seperti raja dan permaisuri di atas takhtanya.

Firman Allah s.w.t:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”

Ar-Rum:21

Di dalam sebuah perkahwinan, pasti akan ada salah faham. Ia adalah hakikat kehidupan dan berlaku kepada setiap orang. Hanya kita yang boleh menjaga ia dengan sifat sabar dan memaafkan. Kita halang dan tentang semua kejahatan, semua permainan syaitan yang sentiasa mahukan permusuhan dan perpisahan. Hal yang kecil usah diperbesarkan. Manakala hal yang besar, sama-sama fikirkan jalan penyelesaiannya.

Sifat yang buruk tidak akan pernah menang dengan sifat-sifat yang baik. Kejahatan sudah menempatkan diri di dalam neraka manakala kebaikan sudah terkenal sebagai ahli di dalam syurga. Maka buanglah semua yang keruh, ambil semua yang jernih.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

“Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia. Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang besar.”

Fussilat: 34-35

Janganlah kita merosakkan sebuah hubungan dengan cara yang dibenci atau menyakiti pasangan. Juga janganlah kita menyokong perkara yang dicela yang dilakukan oleh pasangan atas dasar menjaga hati. Kelak, kita pula yang akan dibenci Allah s.w.t sedangkan apa yang ada di dunia ini hanyalah pinjaman dan amanah yang perlu ditunaikan sebagai hamba Allah.

Allah Maha Mengetahui sedangkan kita hanyalah ciptaan yang hidup dengan kasih-sayangNya. Maka tidak semua perkara berada di dalam pengetahuan kita. Adakalanya perkara itu kita suka tetapi pada pandangan Allah ia sebaliknya. Begitu juga ada perkara yang kita tidak suka sedangkan ia membawa diri kita kepada beribu kebaikan.

Begitu juga hidup dengan pasangan yang berbeza latar belakang dan cara didikan. Pasti ada yang membuatkan kita tidak berkenan di hati. Hadapilah ia dengan sabar dan hikmah. Yakinlah adanya kebaikan dalam suatu hal. Setiap hari, akan ada sahaja hal baru yang kita pelajari dalam diri pasangan. Hidup ini sentiasa ada perubahan. Maka, tanamkan sifat saling-memahami dalam diri masing-masing.

Firman Allah s.w.t;

“Hai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa dan janganlah kamu menyusahkan mereka kerana hendak mengambil kembali sebahagian dari apa yang telah kamu berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata. Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.”

An-Nisa’: 19

Firman Allah s.w.t yang bermaksud;

“Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula).

Ar-Rahman: 60

Binalah cinta berasaskan jalan-jalan kebaikan dan keyakinan kepada Allah. Jadikan perkahwinan dengan tujuan mendapat redha Allah agar nikmat ibadat dapat dirasai, seterusnya memimpin diri masing-masing ke syurga yang kekal abadi.

(Sumber: Tazkirah.net, oleh Anas)

Apa Komen dan Pendapat Anda

Artikel Berkaitan